ល្ខោនខោល


ល្ខោនខោល ឬ ល្ខោនពាក់របាំងមុខ គឺជាល្ខោនមួយ ដែលមានលក្ខណៈ ចំណាស់របស់កម្ពុជា មានដើមកំណើតនៃការសម្តែងមុនសម័យអង្គរ។វាត្រូវ បានគេជឿជាក់ថាបានចាប់ផ្តើមក្នុងអំឡុងប្រហែលសតវត្សទី៩ តាមរយៈ ចម្លាក់លឹប នៅតាមជញ្ជាំងអង្គរ។


ក្នុងសម័យអង្គរ  ល្ខោនខោលត្រូវបានអភិវឌ្ឍដោយបុរសទាំងស្រុង ក្នុងការ រាំជាប្រចាំនៅព្រះរាជវាំងបុរាណខ្មែរ ។  ហេតុផលពិតប្រាកដនៅតែមិនទាន់ ដឹងច្បាស់       ប៉ុន្តែអ្នកស្រាវជ្រាវបានបង្ហាញថា     ដោយសារការដុះដាលនៃ សាសនាធ្វើឲ្យសាសនាព្រាហ្មណ៍មានជម្លោះជាមួយសាសនាព្រះពុទ្ធ    ក្នុងរជ្ជ កាលព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ (១២៤៣ - ១២៩៥) ។   ក្នុងនោះ  មាននារីរបាំជា ច្រើនត្រូវបានសម្លាប់  និងធ្វើជាស្រីកំណាន់   ដូច្នេះទើបមានការហ្វឹកហាត់   អ្នករបាំបុរស    ដើម្បីបង្កើតរបាំនេះ          ផ្អែកទៅលើលទ្ឋិអ្នកកាន់សាសនា ព្រះពុទ្ធ។

យោង​តាម​សៀវភៅ«​ទស្សនីយភាព​ខ្មែរ​» អត្ថាធិប្បាយ​ថា ពាក្យ​ថា«​ខោល​» «​ល្ខោនខោល​»    បើ​តាម​សង្ឃដីកា​របស់​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ  ​ជួន  ណាត ដែល​បាន​កត់​ទុក​ក្នុង​វចនានុក្រម​ខ្មែរ   បោះពុម្ពផ្សាយ​ដោយ​ពុទ្ធសាសនា​បណ្ឌិត្យ​ឆ្នាំ​១៩៦៧   ត្រង់​ទំព័រ​១០២​ថា    ខោល​គឺជា​ពួក​ល្ខោន​ប្រុស   រឿង​ «​ រាមកេរ្តិ៍  »



ចំពោះ​លោក​ ហ្ស​ក សឺ​ដេ​ស វិញ បើ​តាម​ប្រសាសន៍​របស់​លោក​ដែល​សាកល វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​វិចិត្រសិល្បៈ​ បាន​ស្រង់​យក​មក​ចុះ​ក្នុង​កម្រង​សិក្សា​កថា «Annale de l’ URBA No 1»  បោះពុម្ព​ឆ្នាំ​១៩៦៧   ត្រង់​ទំព័រ​១៥៧​ថា​  Le mot Khol serait celui queles Cambodgiens emploient pour désigner une variété des grands singes ។ ដូច្នេះ​សម្រាប់​លោក​សឺ​ដេ​ស ល្ខោនខោល​គឺជា «​ល្ខោន​នៃ​របាំ​ស្វា​»


ចំណែក​អ្នកឧកញ៉ា​ទេព​ពិ​ទូរ ក្រ​សេ​ម គ​ន្ថ​បណ្ឌិត​វិញ នៅ​ក្នុង​ទស្សនាវដ្តី​កម្ពុជ​សូ​រិ​យា​លេខ​៣ ខែមីនា ឆ្នាំ​១៩៤៨ លោក​បាន​ពោល​ថា​ «​ចំណែក​ល្ខោនខោល​នោះ     គេ​កំណត់​លេង​ចំពោះតែ​រឿង​ដែល​ទាក់ទាម​ ដោយ​រឿង​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់​ គឺ​ព្រះ​ឥសូរ ព្រះ​នារាយណ៍ ដែល​ជា​ព្រះ​ក្នុង​សេ​យ្យ​សាស្ត្រ គឺ​លេង​រឿង​អវតា «​បែងភាគ​» របស់​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់​    ដូច​រឿង​ រាមកេរ្តិ៍ «​រាមាយណៈ​» សឹង​ជា​ប្រវត្តិ​របស់​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់​នោះ​ដើម្បី​ប្រកាស​កិត្តិគុណ សេចក្តី​ខ្លាំងពូកែ និង​ក្លាហាន​របស់ព្រះ​ជា​ម្ចាស់ និង​អ្នក​ដែល​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់​បាន​បែងភាគ​ឱ្យ មក​កើត   ដូច​យ៉ាង​ព្រះ​រាម​តាម​ក្បួន​ថា    លេង​រឿង​ដូច្នេះ​  ជា​ហេតុ​ឱ្យ​កើត​មង្គល​សួស្តីដល់​អ្នកលេង   និង​ជាទី​ប្រោសប្រាណ​របស់​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់   ទើប​គេ​និយម​លេង​មក​ដល់​ឥឡូវ​នេះ»


ឯ​ពាក្យ​ខោល​ក្នុង​ជីវភាព​ប្រជាជន​កម្ពុជា​វិញ គេ​និយម​ប្រើ​ពាក្យ​នេះ​សម្រាប់​សម្គាល់​គោ   ឬ​ក្របី​ដែល​មាន​ស្នែង​ខ្លី      ហើយ​ខុប​ចុះ​ក្រោម    ឬ​ក៏​សម្គាល់​សត្វ​កន្ទុយ​ខ្លី ឬ​បើ​មិន​ដូច្នោះ​ទេ បើកាលណា​គេ​និយាយ​ថា​ ធ្វើ​អ្វី មួយ​ខោល​តែ​ម្តង​… នោះ​បាន​សេចក្តី​ថា ធ្វើ​អ្វីមួយ​នោះ គឺ​ធ្វើ​ដោយ​ឥត​បាន​ព្រាង​ទុក   ឬ​គិត​ទុកជា​មុន​ឡើយ     ពោល​គឺ​  គិត​ឃើញ​ភ្លាម    ឬ​ជួប​ភ្លាម​ធ្វើ​ភ្លាម​តែ​ម្តង ។

សម្តី​របស់​លោក​អ្នកប្រាជ្ញ​បណ្ឌិត និង​ការ​និយម​របស់​ប្រជាជន​កម្ពុជា ក្នុង​ការ​សម្គាល់​ខោល ឬ​ល្ខោនខោល​នេះ មាន​ន័យ​សមរម្យ​ល្អ​ណាស់ ព្រោះ​បើ​យើង​ពិនិត្យ​មើល​ទម្រង់​ល្ខោនខោល ដែល​សេសសល់​ដល់​យើង​សព្វ​ថ្ងៃនេះ យើង​ឃើញ​ថា​   ល្ខោនខោល    គឺជា​ល្ខោន​ពាក់​មុខ   អ្នក​រាំ​ធ្វើ​កាយវិការ​ឥត​ព្រាង​ទុកជា​មុនដើម្បី​ត្រាប់​ពាក្យ​សម្តីរបស់​អ្នក​ពោល ដែល​ជា​អ្នកមាន​នាទី​ដឹកនាំ​រឿង  និង​រៀបរាប់​រឿង ។ ទម្រង់​នេះ​  សម្តែង​បាន​តែ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​មួយ​គត់ ដែល​ជា​រឿង​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​តួអង្គ​យក្ស​  ហើយ​និង​ស្វា​។
 

ឯការ​សម្តែង​វិញ គឺ​ធ្វើ​ឡើង​ក្នុង​ពិធី​ត្រស្តិ​សង្ក្រាន្ត គឺ​ពិធី​ផ្តាច់​ឆ្នាំ​ចាស់​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី  រាំ​ដើម្បី​បំបាត់​ឧបទ្រពចង្រៃ​នៃ​ឆ្នាំ​ចាស់   ហើយ​សុំ​ទេវតា​ឆ្នាំ​ថ្មី  និង​វត្ថុ​សក្តិ​សិទ្ធិ​ទាំងអស់​ជួយ​ប្រទាន​ស័ព្ទ​សាធុការពរ សេចក្តីសុខ​ចម្រើន សិរី​សួស្តី ជ័យ​មង្គល សុំ​ឱ្យ​បាន​ប្រកប​នឹង​សុភមង្គល និង​សំបូរ​រុងរឿង​ក្នុង​ជីវភាព​ជា​ប្រចាំ​របស់​ប្រជាជន​កម្ពុជា និង​មាន​ពេល​ខ្លះ​ពេល​ដែល​ស្រុក​ទស​ជួប​វិបត្តិ​គ្រោះ​រាំង​ស្ងួត គេ​ក៏​រាំ​ល្ខោនខោល​ដើម្បី​សុំ​ទឹកភ្លៀង​ផង​ដែរ ។ ម្យ៉ាងទៀត ទម្រង់​ល្ខោនខោល​នេះ ជា​ទម្រង់​ដែល​មាន​សុទ្ធតែ​សិល្បករ​ប្រុស​ៗ​ជា​អ្នក​រាំ សូ​ម្បី​តែ​តួអង្គ​ស្រី​ដូច​ជា​តួ​នាង​សីតា នាង​ម​ណ្ឌោ​គិរី នាង​បុញ្ញ​កាយ ឬ​នាង​សុវណ្ណ​មច្ឆា​ក៏​ដោយ ។



ទម្រង់​ល្ខោន​នេះ បាន​បន្សល់​នូវ​ច​ម្ង​ល់​ដ៏​យូរលង់​មួយ​នៅ​ក្នុង​អារម្មណ៍​របស់​ប្រជាជន​កម្ពុជា​។ គេ​ច្រើន​ចោទសួរ​ថា តើ​មក​ពី​ហេតុ​អ្វី​បានជា​ចាស់​បុរាណ​ខ្មែរ​យក​សិល្បករ​ប្រុស​មក​ឱ្យ​ដើរ​ជាតួ​ស្រី​ដូច្នេះ ?



ចំពោះ​សំណួរ​ខាងលើ​នេះ     យើង​មិនឃើញ​មាន​ចម្លើយ​ណា​ឆ្លើយ​បាន​ច្បាស់ លាស់  ឬ​ក៏​កត់ត្រា​ទុកជា​លាយលក្ខណ៍អក្សរ​ទេ ។ ប៉ុន្តែ​ជា​ទូទៅ​យើង​សង្កេត​ឃើញ​មាន​មតិ​ពីរ  ដែល​ទាក់ទិន​ទៅ​នឹង​សំណួរ​នេះ    ហើយ​បាន​ក្លាយទៅជា​ការ​និយម​និយាយ​បន្ត​គ្នា​តាំងពី​យូរណាស់​មក​ហើយ   ​រហូត​ដល់​សព្វ​​ថ្ងៃនេះ​។



មតិ​ទី​១ នោះ​បាន​និយាយ​ថា ហេតុ​ដែល​នាំ​ឱ្យ​មាន​ទម្រង់​ល្ខោន​មួយ​មាន​សុទ្ធតែ​សិល្បករ​ប្រុស​ជា​អ្នក​រាំ​នោះ      គឺ​កើតឡើង​ដោយសារ​មាន​វិបត្តិ​ខាង​សាសនា​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ពិសេស​ក្នុង​កាល​វេលា​ដែល​មាន​ទំនាស់​សាសនា​រវាង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា និង​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ។

ពួក​ស្រី​របាំ​នៃ​ល្ខោន​ក្បាច់​បុរាណ ឬ​ល្ខោន​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ ដែល​ក្នុង​សម័យ​អង្គរ គេ​ហៅ​ថា «​រ​មាំ​» មាន​ដើម​កំណើត​តាំងពី​មុន​ការ​ចាប់បដិសន្ធិ​នៃ​លទ្ធិ​ទេវរាជ «Culte du Dieu Roi» ដោយ​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​២ ក្នុង​អំឡុង​ឆ្នាំ​៨០២​ទៅ​ទៀត ហើយ​ពេល​ដែល​ខ្មែរ​គោរព​លទ្ធិ​ទេវរាជ គេ​និយម​ហៅ​ស្រី​របាំ​ទាំងនោះ​ថា «​ទេវ​ទាសី » ជា​ស្រី​របាំ​នៃ​ព្រះ​វិហារ​ខាង​ព្រហ្មញ្ញសាសនា រួច​បន្ត​តួនាទី​ជា​ស្រី​របាំ​នៃ​ព្រះ​វិហារ​ខាង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​មហាយាន​      ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​៧(១១៨១-១២១៨)  ដូច​មាន​ឯកសារ​ខ្លះ​អាច​ឱ្យ​យើង​ដឹង​ថា ក្នុង​ពេល​នោះ​នៅ​ប្រាសាទតាព្រហ្ម​មាន​ស្រី​របាំ​ចំនួន​៦១៥​នាក់ និង​នៅ​ប្រាសាទព្រះខ័ន ស្រី​របាំ​មាន​ចំនួន​រហូត​ដល់​ទៅ​១.០០០​នាក់​ឯណោះ ។


ក្រុម​អ្នករបាំ​ទាំង​អស់នោះមាន​តួនាទី​សំខាន់​ណាស់   គឺជា​អ្នក​ដែល​មាន​ភារកិច្ចចម្លង​ពាក្យបណ្តឹង ពាក្យ​បន់ស្រន់ ពាក្យ​ឧទ្ទិស​ទាំងឡាយ​ពី​ឋាន មនុស្ស​លោក​ទៅ​ឋាន​នៃ​ព្រះ គឺ​ឋានសួគ៌ ឋាន​ត្រៃ​ត្រឹ​ង្ស​ ហើយ​ពាំនាំ​នូវ​ស័ព្ទ​សាធុការពរ​ពី​ឋានសួគ៌ចុះ​មក​ប្រោះព្រំ​ដល់​ឋានមនុស្ស​លោក​វិញ។ អ្នក​ទាំង នោះ​សុទ្ធតែ​ជា​ស្រី​បរិសុទ្ធ​   មិន​មាន​ប្រឡាក់ប្រឡូស​អ្វី​នឹង​គ្រឿង​មន្ទិល​សៅហ្មង​ទាំង​ខាង​ផ្លូវ​កាយ វាចា ចិត្ត តាម​បែប​មនុស្ស​សាមញ្ញ​ឡើយ ។ លុះ​មក​ដល់​ពេល​ប្រទេស​ជាតិ​ជួប​វិបត្តិ​ខាង​សាសនា  ពិសេស​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័ន​ទី​៨ (១២៤៣-១២៩៥) ? ដែល​មាន​ប្រតិកម្ម​យ៉ាង​ខ្លាំងក្លា របស់​អ្នក​កាន់​ព្រហ្មញ្ញសាសនា សិវៈ​និយម ពួក​នេះ​បាន​កោស​លុប​រូប ឬ​បំផ្លាញ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា បដិមាផ្សេង​ៗ​ជា​ច្រើន នៅ​ប្រាសាទបាយ័ន និង​ទី​ដទៃ​ទៀត ។




មិន​ត្រឹមតែ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ   ដើម្បី​ប្រឆាំង​នឹង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា   ​ក្នុង​សម័យ​នោះ ពួក​អ្នក​កាន់​អំណាចមាន​មន្ត្រីធំ​ៗក្នុង​ព្រះ​បរមរាជវាំង  បាន​បង្ខំ​រួមរស់​ស្នេហា​ជាមួយ​ស្រី​របាំ «​ពួក​ទេវ​ទាសី​» ក្បត់​ទំនៀម​មុន​…   ហើយ​ប្រហែលជា​ចាប់តាំងពី​ពេល​នោះ​មក​ហើយ ដែល​គេ​ឃើញ​មានការ​និយម​របស់​ពួក​មន្ត្រី​ក្នុង​ព្រះ​បរមរាជវាំង​ដណ្តឹង​យក​ស្រី​របាំ​ធ្វើ​ភរិយា​របស់​ខ្លួន ។ គេ​ឃើញ​មាន​សេសសល់​ជាក់ស្តែងក្នុង​សង្គម​កម្ពុជា   រហូត​មក​ដល់​ពេល​មុន​សង្គ្រាម​ឆ្នាំ​១៩៧០​ផ្ទុះ​ឡើង​បន្តិច ។


អាស្រ័យ​ដោយ​ការ​មិន​ពេញចិត្ត​នឹង​អំពើ​ទាំងនោះ    គ្រូរបាំ​បុរាណធំ​ៗ​នៃ​ជំនាន់​អង្គរ​នោះ​ដែល​ជា​អ្នក​កាន់ និង​គោរព​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ហើយ​សុទ្ធតែ​ជា​អ្នក​ដែល​បាន​ខិតខំចំណាយ​អស់កម្លាំង​កាយ កម្លាំង​ប្រាជ្ញា និង​ទេព​កោសល្យ​របស់​អាត្មា​ខ្លួន​បង្ហាត់បង្ហាញ អប់រំ​សិល្ប​ការិនី​របាំ​ឱ្យ​បាន​ល្អ បាន​ល្បី ដើម្បី​បម្រើ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ទៅ​តាម​សទ្ធា​ជ្រះថ្លា​របស់​ខ្លួន ក៏​បាន​ដកខ្លួន​ ថយ​រត់គេច​ទៅ​ជ្រក​រស់នៅ​ជាមួយ​ប្រជារាស្ត្រ​ជា​ពុទ្ធសាសនិក ពិសេស​គឺ​យក​អារាម​ខាង​ពុទ្ធសាសនា​ជា​បង្អែក  ហើយ​បង្កើត​ទម្រង់​ល្ខោន​ថ្មី​មួយ​ប្រភេទ​ទៀត ដែល​មាន​សុទ្ធតែប្រុស​ៗ ជា​អ្នក​រាំ  ដើម្បី​ចៀសវាង​កុំឱ្យ​អ្នក​កាន់​អំណាច​ទាំងឡាយ​បំផ្លាញ​សិល្បៈ​របស់​ខ្លួន​បាន​ទៀត ។



ការ​អធិប្បាយ​ខាងលើ​នេះ   គឺជា​ហេតុផល​នានា​ដែល​មតិ​ទី​១បាន​លើកយក​មក​សំអាង​ដើម្បី​បញ្ចប់​អំពី​ការ​កកើត​នៃ​ទម្រង់​ល្ខោន​ប្រុស   ដែល​ចេញ​មក​ពី​ប្រភព​តែ​មួយ គឺ​ចេញពី​ល្ខោន​ក្បាច់​បុរាណ​ខ្មែរ ឬ​ល្ខោន​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ ដែល​មាន​សុទ្ធតែ​សិល្ប​ការិនី​ជា​អ្នក​រាំ  សូ​ម្បី​តែ​តួអង្គ​ប្រុស​ក៏​ដោយ​នោះ ។
 

រីឯ​មតិ​ទី​២​វិញ ដើម្បី​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​នឹង​ច​ម្ង​ល់​ដែល​ថា​តើ​ហេតុ​អ្វី​បានជា​ចាស់​បុរាណ​ខ្មែរ​យក​សិល្បករប្រុស​ៗ  ឱ្យ​រាំ​ជា​តួ​ស្រី   នៅ​ក្នុង​ទម្រង់​ល្ខោន​ពាក់​មុខ​ដូច្នេះ ? ឬ​ក៏​និយាយ​អំពី​ដើម​កំណើត​នៃ​ល្ខោនខោល​នោះ ? គេ​តែងតែ​លើក យក​វិបត្តិ​នៃ​ព្រះរាជ​វង្ស​ស្តេច​ខ្មែរ   ពិសេស​គឺ​ការ​ប្តូរ​រាជវង្ស​ពី​វង្ស​វរ្ម័ន​មក​វង្ស​ព្រះបាទ​ត្រសក់ផ្អែម​         ដែល​ជា​អតីត​កសិករ​ដាំ​ត្រសក់​មាន​រសជាតិ​ផ្អែម​ពិសេស​ជាងគេមក​ធ្វើ​ជាទី​សំអាង ។

នៅ​សម័យកាល​មិនយូរ​ប៉ុន្មានមុន​ពេល​ដែល​ព្រះបាទ​ត្រសក់ផ្អែម​បាន​ឡើង​ សោយរាជ្យ ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​ជួប​វិបត្តិ​សាសនា​មួយ​យ៉ាង​ធ្ងន់ ដែល​ជា​ហេតុ​ធ្វើ​ឱ្យ​ស្តេច​ផែនដី និង​មន្ត្រីធំ​ៗ​ដែល​កាន់​ព្រហ្មញ្ញសាសនា និង​ប្រជា នុរាស្ត្រ​ ដែល​និយម​គោរព​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ឃ្លាតឆ្ងាយ​ពី​គ្នា ។ តា​ត្រសក់ផ្អែម​ជា​កសិករ  និង​ជា​ពុទ្ធសាសនិក​ម្នាក់​ ដែល​មាន​ប្រជាប្រិយភាព​ធំធេង​ក្នុង​ចំណោម​ប្រជារាស្ត្រ    ព្រោះ​គាត់​ជា​មនុស្ស​ស្លូតបូត    ហើយ​ឆ្លាត​វាងវៃ​ផង ។ ក្នុង​ការ​សម្រាក​ពីមុខ​របរ​ចិញ្ចឹមជីវិត    តា​ត្រសក់ផ្អែម​តែងតែ​នាំ​អ្នកស្រុក​លេង​មហោស្រព​នានា ដែល​នាំ​ឱ្យ​កេរ្តិ៍ឈ្មោះ​របស់​គាត់​កាន់តែ​ល្បី និង​មាន​អ្នកស្រុក​ជិត​ឆ្ងាយគោរពស្រឡាញ់​គាត់​យ៉ាងច្រើន​ទៀត​ផង ។


ថ្ងៃមួយ​ ដោយ​ឃើញ​ថា  ភោគផល​កសិកម្ម​របស់​គាត់​បាន​ផល​ល្អ  តាត្រសក់ ផ្អែម​ក៏​បេះ​ត្រសក់​ខ្លួន​យក​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះរាជា      និង​បាន​នាំ​មហោស្រព    គឺ​ល្ខោន  របាំ​នានា ទៅ​សម្តែង​ថ្វាយ​ស្តេច​ផែនដី​ទៀត​ផង ។ ព្រះរាជា​ទ្រង់​សព្វ ព្រះរាជហឫទ័យ​នឹង​ត្រសក់​   ដែល​មាន​រសជាតិ​ផ្អែម​ឆ្ងាញ់​ពិសេស​របស់​គាត់​ណាស់  ហើយ​ក៏​ទ្រង់​ចេញ​ព្រះរាជ​បញ្ជា​ហាម​មិន​ឱ្យ​តា​ត្រសក់ផ្អែម​បេះ​ត្រសក់​យក​ទៅ​លក់ដូរ  ឬ​ក៏​ឱ្យទៅ​អ្នក​ណា​ម្នាក់​ឡើយ ។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ​   ដើម្បី​រក្សា​ចម្ការ​ត្រសក់​នេះ       ព្រះរាជា​បាន​ប្រទាន​លំពែង​មួយ​ដែល​ស្ល​ឡើង​ដោយ​ថ្ម​កាយ​សិទ្ធិ   គឺជា​លំពែង​ដ៏​មាន​ឫទ្ធិ​ដល់​តា​ត្រសក់ផ្អែម ។ ដើម្បី​សាកល្បង​ថា តើ​តា​ត្រសក់ផ្អែម​មាន​ភក្តីភាព​ចំពោះ​បន្ទូល​របស់​ព្រះ​អង្គ  ឬ​ក៏​អត់ យប់​មួយ​នោះ​     ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​គង់​លើ​សេះ​ជា​ជំនិះ    ហើយ​ទ្រង់​នាំ​ទាំង​ពល​សេនា​ឯទៀត​ទៅ​ឃ្លាំមើល   រួច​លបចូល​ទៅ​ក្នុង​ចម្ការ​ត្រសក់ ។


គាប់​ជួន​ពេល​នោះ       តា​ត្រសក់ផ្អែម​កំពុង​តែ​មើល​មហោស្រព    ​ស្រាប់តែ​ក្រឡេក​ទៅ​  ឃើញ​មនុស្ស​លួច​ចូល​ក្នុង​ចម្ការ     គាត់​នឹកគិត​ថា​ជា​ចោរ   ក៏​ លើក​លំពែង​ឡើង       ហើយ​ពួយ​ទៅ​ក្នុង​ចម្ការ​ត្រង់​កន្លែង​ដែល​មនុស្ស​លប ចូល​នោះ ។  លំពែង​បាន​ហោះ​ទៅ​ចាក់​ត្រូវ​ចំ​ព្រះរាជា​    សុគត​ក្នុង​ពេល​នោះ​ទៅ ។ ដោយ​ព្រះរាជា​អង្គ​នោះ​គ្មាន​ព្រះរាជបុត្រ​នឹង​ស្នង​រាជ​បន្ត​ពី​ព្រះ​អង្គ​ …​ពួក​សេនាបតី​មន្ត្រី​ទាំងពួង ក៏​លើក​តា​ត្រសក់ផ្អែម​ឱ្យ​ឡើង​សោយរាជ្យ ។


ដោយសារ​ដើម​កំណើត​របស់​ព្រះ​អង្គ​ជាតិ​ជា​កសិករ      និង​ជា​ពុទ្ធសាសនិក ចូល​ចិត្ត​ពលកម្ម    ស្រឡាញ់​ធម្មជាតិ   ស្រណោះស្រណោក​ជីវភាព​ស្រែ​ចម្ការ ដែល​ព្រះ​អង្គ​ធ្លាប់​បាន​ភព​ប្រសព្វ​រាល់ថ្ងៃ      ក្នុង​ពេល​បាន​ឡើង​សោយរាជ្យ​ក្នុង​បុរី​មហានគរ    ព្រះបាទ​ត្រសក់ផ្អែម​បាន​ចាត់ចែង​ឱ្យ​សិល្បករ  ជំនិត​ៗ​របស់​ព្រះ​អង្គ​ច្នៃប្រឌិត​បង្កើត​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​ដែល​មាន​ភាព​ស្វាហាប់      ហើយ​លើកយក​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​    ដែល​ជា​រឿង​មាន​ប្រជាប្រិយភាព​ធំធេង​ក្នុង​សង្គម​ ខ្មែរ     ទាំង​ក្នុង​ចំណោម​អ្នក​កាន់​ព្រហ្មញ្ញសាសនា      ទាំង​អ្នក​កាន់​ព្រះពុទ្ធ សាសនា    ទាំង​អ្នកមាន​ជំនឿ​ទៅ​លើ​អារក្សអ្នកតា    ដែល​ជា​ជំនឿ​របស់​ខ្មែរ​ដើម​យក​មក​សម្តែងផង​។  គឺ​ចាប់ពី​ពេល​នោះ​មក​ហើយ   ដែល​ល្ខោនខោល ឬ​ល្ខោន​ពាក់​មុខ​   មាន​សុទ្ធតែ​សិល្បករប្រុស​ៗ​  ជា​អ្នក​រាំ​  បាន​ចាប់កំណើត​ឡើង ។



ដូច​បាន​ជំរាប​បញ្ជាក់​ខាងលើ​ម្តង​រួច​មក​ហើយ​ថា  រឿងរ៉ាវ​ទាំង​ពីរ​ដែល​ទាក់ ទិន​នឹង​ប្រភព​កំណើត​ល្ខោនខោល យើង​សង្កេត​ឃើញ​មិន​មាន​ឯកសារ​ណា កត់ត្រា​ឱ្យ​បាន​ច្បាស់លាស់​ជា​ភស្តុ​តាង​ទេ​…​ ប៉ុន្តែ​វា​ជា​រឿង​និយាយត​ៗ​គ្នាពី​ជំនាន់​មួយ​ទៅ​ជំនាន់​មួយ   តាម​ការ​និយម​របស់​ប្រជារាស្ត្រ​ខ្មែរ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ។ម្យ៉ាងទៀត​ទម្រង់​ល្ខោន​ប្រុស​នេះ  មិនមែន​មាននៅ​តែ​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង​នេះ​ទេ ។ យើង​សង្កេត​ឃើញ​មាននៅ​ក្នុង​ប្រទេស​នានា​ជា​ច្រើន ដែល​ធ្លាប់​មាន​អារ្យធម៌​ដ៏​ចំណាស់ និង​រីក​ចំរើន​ដូច​ជា​ប្រទេស​ឥណ្ឌា និង​ប្រទេស​ជប៉ុន​ជាដើម​។

ទម្រង់​ល្ខោន​ប្រុស​ដែល​ល្បីល្បាញ​ជាងគេ​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា    មានឈ្មោះ​ថា «​កា​ថា​កាលី​» (KATHAKALI) ដែល​មាន​អាយុ​រាប់​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ ។ ចំណែក​នៅ​ប្រទេស​ជប៉ុន​វិញ​      ទម្រង់​ល្ខោន​«​កា​ប៊ូ​គី​» ( KABUKI ) ជប៉ុន ក៏​មាន​សុទ្ធតែ​សិល្បករប្រុស​ៗ​ជា​អ្នក​រាំ ហើយ​ក៏​មាន​អាយុ​ច្រើន​សតវត្សរ៍​មក​ហើយ​ដែរ ?ចំពោះ​កាលបរិច្ឆេទ​ពិតប្រាកដ​នៃ​ដើម​កំណើត​របស់​ល្ខោនខោល​វិញ​នោះ វា​រឹតតែ​ជា​ការ​ស្មុគស្មាញ​ណាស់​ទៅ​ទៀត សម្រាប់​យើង​ជា​អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ ដ្បិត​ប្រទេស​កម្ពុជា ជា​ប្រទេស​បាន​ជួប​នូវ​ផលវិបាក​ដោយសារ​សង្គ្រាម​បំផ្លាញ​ជាតិ ច្រើន​ជំនាន់​រាប់​មិន​អស់ ។ គ្រប់​សង្គ្រាម​ដែល​បាន​កើតឡើង​សុទ្ធតែ​បាន​បំផ្លាញ​វប្បធម៌​ជាតិ តាម​រយៈ​ការ​បំផ្លាញ​ឯកសារ បំផ្លាញ​បេតិកភណ្ឌ លួច​យក​សម្បត្តិ​វប្បធម៌​ជាតិ​កម្ពុជា និង​មានការ​កាប់សម្លាប់​សិល្បករ ដែល​ជា​ឯកសារ​រស់​របស់​ជាតិខ្មែរ​ជាដើម ។

ប៉ុន្តែ​ទោះជា​យ៉ាងណា​ក្តី ក៏​នៅ​មាន​ចំណុច​ពិសេស​ខ្លះដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​យើង​ជាអ្នក ស្រាវជ្រាវ​ចាប់អារម្មណ៍​យ៉ាង​ខ្លាំង​… នោះ​គឺ​ល្ខោនខោល សម្តែង​បាន​តែ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​មួយ​គត់ ។ ឆ្លង​តាម​ចំណាប់អារម្មណ៍​លើ​ចំណុច​នេះ    ហើយ​ក៏​ដោយ​យោង​ទៅ​លើ​ឯកសារដែល​សេសសល់​ច្រើន​បង្គួរស្តី​ពី​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​នៅ​ប្រទេស​ កម្ពុជា​នោះ   អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​សាកល្បង​វិភាគ​ ដើម្បី​បំភ្លឺ​ពី​កាលបរិច្ឆេទ​នៃ​ទម្រង់​ល្ខោនខោល​នេះ​ដូច​តទៅ ។

រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ ជា​រឿង​មួយ​ដែល​មាន​ចំណាស់​ជាងគេ   ហើយ​មាន​ប្រជាប្រិយ ភាព​បំផុត​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា   ។  បើ​តាម​ឯកសារ​របស់​ព្រះ​តេជគុណ​  ប៉ា​ង ខាត់ ក្នុង​សៀវភៅ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​នៅ​ប្រទេស​ខ្មែរ ព្រះ​អង្គ​បាន​មាន​ពុទ្ធដីកា​ថា ព្រហ្មញ្ញសាសនាក៏​ដូច​ជាពុទ្ធសាសនា​ដែរ បាន​ហូរ​ចូល​ដល់​ជ្រោយ​សុវណ្ណ​ភូមិ «​ក្នុង​នោះ​មាន​ប្រទេស​កម្ពុជា​»  តាំងពី​៣០៩​ឆ្នាំ​មុនគ្រឹ​ស្ត​សករាជ​មក​ម្ល៉េះ ។ ចុះបើ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ហូរ​ចូល​មក តើ​រឿង​រាមាយណៈ ដែល​ជា​រឿង​ផ្សព្វផ្សាយ​ពី​ឥទ្ធិពល​សាសនា​នេះ​   អាច​ហូរ​ចូល​មក​ក្នុង​ពេល​នោះដែរ​ឬទេ ?   ឬ​ក៏​ហូរ​ចូល​មក​ក្នុង​ពេល​  ដែល​ព្រាហ្មណ៍​កៅ​ណ្ឌិ​ន្យចូល​មក​ច្បាំង  រួច​រៀប​អភិសេក​ជាមួយ​ព្រះ​នាង​នាគី «​សោ​មា​»      «​ព្រះថោង  និង​នាងនាគ » ? ឬ​ក៏​ហូរ​ចូល​មក​ក្រោយ​ពេល​នោះ   ប៉ុន្តែ​មុន​សម័យ​អង្គរ ?




សព្វថ្ងៃ​គេ​សង្កេត​ឃើញ​មាន​សំណល់​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ «​រាមាយណៈ​»  ជា​ច្រើននៅ​ស្ទើរតែ​គ្រប់​ទម្រង់​នៃ​ទម្រង់​សិល្បៈ​ខ្មែរ​   ដូច​ជា​៖

១-​សិល្បៈ​ចម្លាក់
-​រូបចម្លាក់ នៅ​ប្រាសាទ​កោះ​កេរ    សាង​ក្នុង​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​១០ «​ អន្លើខ្លះ​ៗ នៃ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ »
-​ប្រាសាទបន្ទាយស្រី    កណ្តាល​សតវត្សរ៍​ទី​១០ «​អន្លើខ្លះ​ៗ​នៃ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​»
-​ប្រាសាទបាពួន    ដើម​សតវ​វត្សរ៍​ទី​១១ «​អន្លើខ្លះ​ៗ​នៃ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ »

-​ប្រាសាទអង្គរវត្ត   សាង​ក្នុង​អំឡុង​ឆ្នាំ​១១១៣-១១៥២ ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​សូ​រិ​យាវ​រ្ម័​នទី​២     នៅ​ប្រាសាទ​នេះ រឿង​រាមកេរ្តិ៍ ត្រូវ​គេ​ឆ្លាក់​នៅ​ច្រើន​កន្លែង ខុស​ៗ​គ្នា  ដូច​ជា​នៅ​ទ្វារ​ខាងលិច​ជ្រុង​ខាងត្បូង ទ្វារ​ខាងលិច​ជ្រុង​ខាងជើង ជញ្ជាំង​ខាងលិច​ជាដើម ។   ឯ​សាច់​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​វិញ      គេ​សង្កេត​ឃើញ​មាន​ច្រើន​អន្លើ តាំងពី​ព្រះ​រាម​ទទួល​ជ័យជម្នះ ក្នុង​ការ​ប្រឡង​លើក​ធ្នូ​…   រាពណ៍​ចាប់​នាង​សិ​តា   ចម្បាំង​រវាង​ព្រះ​រាម  និង​សម្ព័ន្ធមិត្ត​ស្វា​ទល់​នឹង​ពួក​រាពណ៍ និង​អសុរ​ឯទៀត​ជា​សម្ព័ន្ធមិត្ត រហូត​ដល់​ឆាក​ស្តី​ពី​នាង​សិ​តា​លុយ​ភ្លើង​ដើម្បី​បញ្ជាក់​ពី​ការ​ស្មោះត្រង់​របស់​នាង​ចំពោះ​ស្វាមី       ថ្វី​ដ្បិតតែ​ក្រុង​រាពណ៍​បាន​ចាប់​យក​នាង​ទៅ​នគរ​ក្រុង​ល​ង្លា​អស់​កាល​យូរ ​  ក៏​ដោយ    និង​អន្លើ​ផ្សេង​ពី​នេះ​ច្រើន​ទៀត ។


ប៉ុន្តែ​ប្រការ​ដែល​គួរ​ឱ្យ​សោកស្តាយ​ជាទី​បំផុត​នោះ​   គឺ រហូត​មក​ដល់​ថ្ងៃ​ដែល​កំពុង​តែ​សិក្សា​នេះ        រូបចម្លាក់​មួយ​ចំនួន​កំពុង​ទទួល​គ្រោះអាសន្ន​ពី​ការ​បំផ្លិចបំផ្លាញ​នៃ​សង្គ្រាម   និង​មួយ​ចំនួន​ទៀត​      កំពុង​តែ​ទទួល​ការគំរាម កំហែង​ពី​គ្រោះ​ធម្មជាតិ​ដូច​ជា​ អន្លើ​ដែល​បង្ហាញ​ពី​ភក្តីភាព​របស់​នាង​សិ​តា​ចំពោះ​ព្រះ​រាម «​សិ​តា​លុយ​ភ្លើង​» ដែល​ពេល​នេះ​មើល​ស្ទើរតែ​លែង​ស្គាល់​ទៅ​ហើយ ព្រោះ​ចម្លាក់​នេះ​ត្រូវ​ពុក​ផុយ​របេះ​ជ្រុះ​ដោយសារ​ទឹកភ្លៀង ដែល​ច្រោះ​តាម​ដំបូល​ចុះ​មក ។





២-​សិល្បៈ​និទានរឿង 
 ជា​ទំនៀមទម្លាប់​ពី​បរម​បុរាណ​របស់​ប្រជាជន​កម្ពុជា​… ក្នុង​ការ​និទានរឿង​រាមកេរ្តិ៍ នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​សិល្បករ​ជំនាញ​ពីរ​នាក់​ត្រូវ​គេ​ស្គាល់​ជា​ទូទៅ​គឺ​  ៖ 
- លោកតា​គ្រុឌ​ដែល​មាន​ដើម​កំណើត​នៅ​ខេត្តកំពង់ចាម មាន​ក្រាំង​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ពិសេស​របស់​គាត់​   មាន​កម្រាស់​រហូត​ដល់​ទៅ​កន្លះ​ម៉ែត្រ​   បណ្តោយ​ជាង​មួយ​ម៉ែត្រ​… ។ ប៉ុន្តែ​ក្រាំង​នេះ​ត្រូវ​បាន​គេ​បូជា​ជាមួយ​សាកសព​របស់​គាត់​ក្នុង​ពេល​ដែលគាត់​អនិច្ចកម្ម​ទៅ   នៅ​ភូមិកំណើត​របស់​គាត់ ។
- សិ​ស្ប​ករ​ចំណាន​ម្នាក់​ទៀត គឺ​តា​ចក់​មាន​ដើម​កំណើត​នៅ​ខេត្តសៀមរាប។

អ្នក​ទាំង​ពីរ​នាក់​សុទ្ធតែ​មាន​សំនួនវោហារ​ពីរោះ​រណ្តំ​ណែងណង ពូកែ​ខាង​និទានរឿង​រាមកេរ្តិ៍​ មានការ​ឆ្លាត​វាងវៃ  ច្នៃប្រឌិត​រឿង​ទៅ​តាម​លក្ខណៈ​ពិសេស​នៃ​សង្គម​ខ្មែរ ដូច​ជា​អន្លើហនុមាន​ភ្នាល់​ទាញ​រោមជើង​ព្រះ​រាម ឬ​ហនុមាន​ដុត​ក្រុង​លង្កា​ជាដើម ប្រកបដោយ​កាយវិការ​រស់​រវើក​ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នក​ស្តាប់​ស្លុង​អារម្មណ៍​ ផ្ទុះសំណើច​យ៉ាង​ខ្លាំង​ខ្ទរខ្ទារ​តាម​ការ​និទាន​របស់​គាត់ ។

៣-​ខាង​សិល្បៈ​វិចិត្រកម្ម   
សំណល់​ខាង​សិល្បៈ​វិចិត្រកម្ម​ផ្នែក​គំនូរ​បុរាណ មាន​គំនូរ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​មួយ​ចប់ នៅ​ក្នុង​ថែវ​វត្ត​ព្រះ​កែវ​មរតក​ក្នុង​បរិវេណ​ព្រះ​បរមរាជវាំង​នៅ​រាជធានី​ ភ្នំពេញ ។ មាន​ជា​អន្លើ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ខ្លះ​ទៀត​នៅ​តាម​វិហារ​នានា​ដូច​ជា​វិហារ​វត្ត ​ព្រះរាជ​បូព៌ ក្នុង​ទីរួមខេត្ត​សៀមរាប​ជាដើម ។




៤-​ខាង​ទម្រង់​សិល្បៈ​ទស្សនីយភាព
​ផ្នែក​សិល្បៈ​ទស្សនីយភាព     យើង​សង្កេត​ឃើញ​មាន​ទម្រង់​បី   ដែលសម្តែង​ រឿង​រាមកេរ្តិ៍ រហូត​មក​ទល់​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​  គឺ ​៖

ក​-​ល្ខោន​ក្បាច់​បុរាណ ដែល​មាន​សុទ្ធតែ​សិល្ប​ការិនី​ជា​អ្នក​រាំ   សូ​ម្បី​តែ​តួ​ព្រះ​រាម  ឬ​ព្រះ​ល​ក្ម្ស​ណ៍​ក៏​ដោយ   ហើយ​អាច​សម្តែង​រឿង «​រាមកេរ្តិ៍​» ផង​ដែរ និង​រឿង​ឯទៀត​ៗ​ផង  ដូច​ជា​រឿង «​ព្រះ​ជិនវង្ស​»  រឿង​«​ទិព្វ​សង្វារ​»  រឿង «​ព្រះ​វេស្សន្តរ​»  រឿង​«​ក្រៃ​ថោ​ង​»  រឿង «​ព្រះ​ចន្ទ​គោរព​» ជាដើម ។​ល​។

ខ​-​ល្ខោន​ស្រមោល     ជាល្ខោន​ស្បែក​ធំ​ដែល​ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ​សក្ការៈ សម្តែង​បាន​តែ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​មួយ​គត់ មិន​មាន​សម្តែង​រឿងផ្សេង​ទៀត​ឡើយ ។

គ​-​ល្ខោនខោល​    ដែល​ជា​ល្ខោន​ពាក់​មុខ  ហើយ​មាន​សុទ្ធតែប្រុស​ៗ​ជា​អ្នក​រាំ សម្តែង​បាន​តែ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​មួយ​គត់ ដូច​ជា​ល្ខោន​ស្រមោលស្បែក​ធំ​ដែរ ។




៥-​ឯកសារ​សំ​ណេ​រ 
ក្រៅពី​ទម្រង់​សិល្បៈ​ខាងលើ យើង​នៅ​មាន​សំណល់​ឯកសារ​ខាង​សំ​ណេ​រ ដូច​ជា​ឯកសារ​របស់​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​វ​ឌ្ឍ​ឆាយា​វង្ស ដែល​ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត​បោះ ពុម្ពផ្សាយ ហើយ​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ជ្រើសរើស​យក​មក​បញ្ចូល​ក្នុង​កម្មវិធី​សិក្សា​តាំងពី​ជំនាន់​សង្គមរាស្ត្រនិយម​មក​ម្ល៉េះ ។


បើ​តាម​ឯកសារ​នេះ យើង​ឃើញ​ថា រឿង​រាមកេរ្តិ៍​របស់​ខ្មែរ មាន​រហូត​ដល់​ទៅ​៨០​ខ្សែឯណោះ ។ ប៉ុន្តែ​ឯកសារ​ដែល​បាន​រក​ឃើញ        និង​យក​មក​បោះពុម្ព ផ្សាយ​ហើយ​មានចំនួន​តែ​១៦​ខ្សែ​ប៉ុណ្ណោះ    គឺ​ពី​ខ្សែ​១​ដល់​ខ្សែ​១០   និង​ពី​ខ្សែ​៧៥​ដល់​ខ្សែ​៨០… នៅ​បាត់​ចំនួន​៦៤​ខ្សែ​ទៀត មិន​ទាន់​រក​ឃើញ ។


បើ​យើង​ពិនិត្យ​មើល​វិធី​និពន្ធ​ក្នុង​សៀវភៅ​ទាំង​១៦​ខ្សែ​នោះ    យើង​ឃើញ​ថា​របៀប​និពន្ធ   មិនមែន​សរសេរ​បែប​ប្រលោមលោក​ធម្មតា​ឡើយ ។  ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ    យើង​ឃើញ​ជា​របៀប​កាត់កង​ឆាកល្ខោន   ដោយ​កាត់​សាច់​រឿងជា​ដុំ​ៗ ជា​អន្លើ​ៗ     បន្តបន្ទាប់​គ្នា​…  ។   មាន​ពាក្យ​ពោល​   ដែល​យើង​សង្កេត​ឃើញ​ភាគច្រើន​ជា​កំណាព្យ​បទ​កាកគតិ    បទ​ព្រហ្មគីតិ    បទ​ពំនោល   និង​បទ​ពាក្យ​៦​ជាដើម  សម្រាប់​ឱ្យ​អ្នក​ពោល  និង​សិល្បករ​អ្នក​សម្តែង អាចសម្តែង​ បាន​ងាយស្រួល​ទៅ​វិញ ។





មិន​ត្រឹមតែ​ប៉ុណ្ណោះ នៅ​ក្នុង​អត្ថបទ​ជា​ច្រើន​នៃ​សៀ​ភៅ​ទាំង​១៦​ខ្សែ​នេះ មាន​ពាក្យ​ខ្លះ បញ្ជាក់​ពី​ការ​ដឹ​កនាំ​រឿង បង្ហាញ​បទ​ពោល និង​មានឈ្មោះ​បទ​ភ្លេង​យ៉ាងច្រើន​ទៀត​ផង​…​។ ក្នុង​ចំណោម​បទ​ទាំងនោះ   មាន​បទ​មួយ​ចំនួន​មានសារ​សំខាន់​សម្រាប់​ប្រើ​ក្នុង​ល្ខោន    ហើយ​ដែល​ប្រជាជន​កម្ពុជា​និយម​ប្រើ​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ ​។

តាមការសន្និដ្ឋានរបស់លោកសាស្រ្តាចារ្យ  អ្នកស្រាវជ្រាវផ្នែកអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរ អត្ថបទរឿងរាមកេរ្តិ៍ជានាដ្យកថា។

ដោយយោងទៅលើការនិយមរបស់ប្រជាជនកម្ពុជា ក្នុងការប្រើវិធីសាស្ត្រ បែបបបុរាណងើម្បីបន្តស្នាដៃពីជំនាន់មួយទៅជំនាន់មួយទៀត   និងដោយ ផ្អែកទៅលើភាពជាក់ស្ដែង ដែលមានសេសសល់រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃ  នោះ គេឃើញទម្រង់ល្ខោមានបី  គឺល្ខោនស្រមោល   ល្ខោនពាក់មុខ   និង ល្ខោនក្បាច់បុរាណ ដែលសម្ដែងរឿងរាមកេរ្តិ៍





ប៉ុន្តែ​បើ​លើកយក​បច្ចេកទេស​សម្តែង​មក​ពិនិត្យ​ឱ្យ​បាន​ហ្មត់ចត់​ នោះឃើញ​ថា ក្នុង​ទម្រង់​ទាំង​បីដូច​ជម្រាប​ខាងលើ​… ឯកសារ​រឿងល្ខោន​នេះ​មិនមែន​សម្រាប់​ល្ខោន​ក្បាច់​បុរាណ​ទេ ​ ព្រោះ​ល្ខោន​ក្បាច់​បុរាណ​ជា​ល្ខោន​ដែល​យក​ចម្រៀង​ជា​ក្រុម « Choeur» ជា​មធ្យោបាយ​ជូន​ដំណើរ​សាច់​រឿង និង​ជូន​កាយវិការ​អ្នក​រាំ ដែល​ត្រូវ​ហាត់​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់​ជា​មុន រហូត​ដល់​ចាំ​ស្ទាត់ ស្ទើរតែ​ក្លាយជា​ស្វ័យប្រវត្តិ មិន​មាន​ប្រើ​បទ​ពំនោល ដូច​ជា​ល្ខោន​ស្រមោល «​ស្បែក​ធំ » ឬ​ល្ខោនខោល​ឡើយ ។

ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ អត្ថបទ​សំ​ណេ​រ​នេះ មាន​ពាក្យ​ពោល​យ៉ាងច្រើន ដូច្នេះ​អត្ថបទ​ល្ខោន​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​នេះ បើ​មិន​សម្រាប់​ល្ខោន​ស្រមោល​ស្បែក​ធំ​ទេ មាន​តែ​ល្ខោនខោល​ប៉ុណ្ណោះ ព្រោះ​ទម្រង់​ទាំង​ពីរ​មាន​ប្រើ​ពំនោល​ដូច​គ្នា ។ ឯ​របៀប​ប្រើ​បទ​ភ្លេងពិណពាទ្យ​ទៀត​សោត​ក៏​ប្រហាក់ប្រហែល​គ្នា​ដែរ … ។



EDC APP